HISTORIA
LEVERINGSBETINGELSER
Generelt
Leveringsbetingelsene gjelder for alt salg av produkter og tjenester fra Historia. Leveringsbetingelsene utgjør sammen med bestilling på e-post, sms, eller skjema på nettside og betalt bestilling direkte på denne en ordre og det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet.
-
Parter
Selger er Historia med postadresse Postboks 81, Måseskjæret 5841 Bergen, registrert i Brønnøysundsregisteret (www.brreg.no) med orgnr. Xxxxxxxx. E-post: post@historia.no, og blir i det videre benevnt «vi», «oss» og «selger». Kjøper er det firma, organisasjon, eller person som er oppgitt som kjøper i bestilling, og blir i det følgende nevnt som «dere», «deres», eller «kjøper».
-
Bestilling
Deres bestilling er bindende når bestilling er registrert hos oss. Vi er samtidig bundet av deres bestilling hvis denne ikke avviker fra det som er tilbudt av oss. Når vi mottar deres bestilling, bekreftes automatisk ordren. Produktinformasjon vil bli levert innen 15 dager etter at vi mottok din bestilling. Les nøye gjennom produkt og tjenestens beskrivelse, og din ordrebekreftelse når den er mottatt og undersøk om den er i overenstemmelse med bestilling. Dersom ordre bekreftelsen avviker fra bestilling må innsigelse rettes skriftlig til oss snarest. Vi forholder oss til gjeldende lover og regler for avtaleinngåelse. Ved endringer fra tredjepart som for eksempel Arkivverket, direktoratene er det kjøpers ansvar å forholde seg til de nye reglene.
2. Opplysninger gitt på våre hjemmesider
Vi tilstreber å gi kunder så korrekt informasjon som mulig. Vi tar forbehold om skrive/trykkfeil kan forekomme, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i forhold til den informasjon gitt på hjemmesidene, eller i annen markedsføring.
3. Innhold
Vi er ikke ansvarlig for eksternt innhold lastet opp i produkter som blir levert fra oss som nettsider eller databaserer som Historia har etablert for kunden. Videre heller ikke informasjon som er gått tapt ved uforutsette hendelsen som strømbrudd, lynnedslag, systemkrasj og lignende. Informasjon som du selv har lagt inn eller endret må du selv ha backup på.
4. Priser
Alle priser er oppgitt inkl. mva. Administrasjonsgebyr for fakturering ut over direkte bestilling pr. nettside er satt til kr. 50,- pr. faktura. Totalkostnaden vil fremkomme på faktura. Vi tar forbehold om prisendring som følger av endringer i markedet, lovgivning, og lignende uten foregående varsel. Enkelte produkter medfører tilleggskostnader, se øvrige betingelser.
5. Firma og personopplysninger
Vi behandler kun opplysninger som oppgis til oss, og som er nødvendige for at vi skal kunne gjennomføre våre forpliktelser ovenfor kunden. Vi vil ikke videreformidle de opplysninger vi mottar enn til de som det er nødvendig for å få utført din bestilling. Kjøper er selv ansvarlig for at vi til enhver tid har oppdaterte opplysninger som adresse, e-post, tlf. nr. og lignende. Alle opplysninger vil bli behandlet konfidensielt.
6. Tvister
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Løses ikke saken i minnelighet avtales Bergen tingrett som verneting, eventuelt med Bergen Forliksråd som forutgående domstolinstans. Disse leveringsbetingelsene er i henhold til norsk lov.
7. Logininformasjon
Brukernavn og passord i de systemer, nettsider eller eksterne loginfunksjoner hos tredjepart som er formildet gjennom oss er personlige og skal ikke misbrukes. Misbruk som bryter avtaler om eierforhold til systemene kan føre til utestengelser og juridiske tiltak kan bli vurdert. Det er ikke adgang til å laste inn eller benytte maler som går ut over det som er beskrevet og levert fra selger ut over det avtalene spesifikt beskriver, og som er utarbeidet av selger i verktøy som kjøper får tilgang til uten tillatelse.
8. Betaling
Kjøpssummen gjøres opp gjennom direktebetaling i nettbutikken, eller gjennom faktura i henhold til avtale om betaling. Forfallet til betaling er 14 dager fra fakturadato. Dersom faktura ikke betales i rett tid, kreves morarente i henhold til lov om renter ved forsinket betaling m.m. av 1976-12-17, dersom purring må foretas påløper det gebyr. Ved manglende betaling vil kravet, etter foregående varsel bli sendt til inkasso.
ØVRIGE BETINGELSER
9. Nettside, nettapplikasjoner og systemer
Avtalen om produksjon av nettside etter bestilling fra kunden spesifiseres i avtalen som inngås mellom partene. De gebyrer som løper for domene, og systemer som faktureres fra eksterne leverandører tilfaller kunden å betale etter avtale. Dersom uteblitt betaling til tredjepart vil slik kunne medføre nedstengning av nettside og systemer. Selger tar ikke ansvar for uteblitt betaling hos disse. Eventuelle kostnader opplyses kjøper så langt dette gis i tilbudet. Egne leveringsbetingelser kan forekomme fra tredjepartsleverandør.
10. Vedlikehold og driftsavtaler
Avtaler om drift av systemer, vedlikehold og oppdateringsavtaler utover etablering av en egen tjeneste spesifiserer priser etter nærmere avtaler. Vedlikeholdsavtaler om revisjon av nettsider kan avtales om periodiske avtaler eller kontinuerlig vedlikehold. Oppsigelser av faste driftsavtaler skal sies opp skriftlig, til beste for kjøper og selger. Oppsigelsen skal sies opp med 3 måneders frist i forhold til neste avtalte vedlikehold. Dersom oppsigelse ikke fremmes innen fristen vil neste avtalte vedlikehold faktureres.
11. Utredning ved oppdrag
Oppdrag starter ved en utredningssamtale som foregår pr. telefon, møte eller pr. e-post etter nærmere avtale. Tjenesten forutsetter at kjøper tildeler oss nødvendig informasjon. Dersom kjøper ikke stiller til avtalt telefonsamtale, eller andre møter og henvendelser som avtalt innen 12 måneder bortfaller retten til å få utført tjenesten, eller refusjon av kostnader. Nødvendig informasjon vil spesifiseres i kjøpsavtalen og gjelder forhold som er relevante for den aktuelle avtale. Dersom kjøper ikek stiller til avtale og ikke har varslet om forfall innen 24 timer før avtalt tid, vil kjøper bli fakturert for en konsulenttjeneste, for tiden kr. 1.000,- inkl. mva. ved ny avtale om utredning. Dersom kjøper melder forfall innen 24 timer før oppsatt avtale, avtales nytt tidspunkt kostnadsfritt. Ved avbestilling ut over dette vil kjøper bli fakturert for en konsulenttime for tiden kr. 1000,- inkl. mva. ved ny avtale om utredning. Kjøper er selv ansvarlig for at informasjon gitt er i henhold til kjøpers drift og virksomhet. Tjenesten blir utført på grunnlag av vårt system for gjennomføring. Etter utredning mottar kjøper en rapport som konkluderer med hvilken bistand som er mulig å gi. Dersom konklusjonen er at det ikke er mulig å utføre videre tjenester, vil ikke utredningskostnad for tiden kr. 1.000,- refunderes da dette anses som en egen avtale. Utvidet oppdrag avtales særskilt.
12. Konsulenttjenester
Faktureres pr. påbegynt halvtime. For tiden kr. 1.000,- pr. time.
13. Ved avtale om research og undersøkelser
Ved avtale om research og utredninger har vi leveringstid på 2 uker dersom levering ikke avhenger av tredjepart som for eksempel offentlige institusjoner, Arkivverket og andre tredjeparter. Eksterne leverandørers egne leveringstider kan komme i tillegg, og kan variere. Ved svar på innsynsøknader der avlevert svar fra tredjepart gis direkte til kjøper må svaret videreformidles selger, dersom videre arbeid basert på slik informasjon er nødvendig. Dette vil spesifiseres i avtale, og videreformidling av slik informasjon må skje innen 12 måneder etter at kjøper har mottatt denne fra tredjepart. Dersom opplysninger ikke gis til selger bortfaller retten til gjennomført levering, og refusjon. Dersom tredjeparts frister i henhold til søknader og saksbehandling overskrides som følge av manglende formidling av informasjon til selger, vil kjøper selv være ansvarlig for fristbrudd med dets konsekvenser. Ved ny saksbehandling som følge av tredjeparts frist, og slikt fristbrudd vil nytt gebyr tilfalle for å utført samme tjeneste igjen.
14. Bistand til søk på økonomiske støtteordninger
Ved inngått avtale om støtteordning etter en utredning av mulighetene for å søke, innebærer at søknad på aktuell ordning formuleres og utarbeides av selger. Ved bistand til søk har vi en leveringstid på 4-6 uker fra nødvendig dokumentasjon foreligger til søknad ferdigstilles og oversendes. Nødvendig dokumentasjon avhenger av den aktuelle søknadsordning. Dersom kjøper ikke har sendt inn nødvendig informasjon innen 12 måneder etter inngått avtale bortfaller retten til utført tjeneste og refusjon. Ved foreløbig svar på søknad må dette videreformidles til selger innen de frister som søknadsmottaker har satt, med frist hos selger på 2 uker til å besvare eventuelle utfyllende opplysninger. Ut over de aktuelle frister må ny søknad bestilles dersom fristen utløper.
Tjenesten bistand til søk på støtteordninger innebærer ikke garanti for at økonomisk støtte tildeles. Mottaker av søknad vurderer mottatte søknader, og foretar sine vurderinger i tildeling. Manglende tildeling, og det som legges til grunn i avgjørelser foretatt av tredjepart i forbindelse med søknader er ikke selgers ansvar. Selgers ansvar er å utarbeide søknad slik beskrevet i avtale.
15. Utgifter og gebyrer
Utgifter, gebyrer og avgifter fakturert fra tredjepart dekkes av kjøper. Ved bestilling oppgis det fra selger hvilke slike som er kjent for selger. Kjøper må ellers forholde seg til tredjepartsleverandørers egne leveringsbetingelser. Andre utgifter i forbindelse med oppdraget spesifiseres spesielt i forbindelse med avtaleinngåelse.
16. Angrerett for private forbrukere
Private forbrukere har i henhold til norsk lov særskilte retter i forhold til bedrifter og organisasjoner som kunder. Private forbrukere defineres som en kunde som betaler i kraft av sin person. Enkeltpersonforetak anses ikke som privat forbruker. Kun personer med fødselsnummer anses slik. Bestillinger foretatt med bruk av kundes registrerte organisasjonsnummer, eller bedriftsinformasjon har ikke angrerett på lik linje med en privat forbruker, men anses som profesjonell aktør.
Private forbrukerkunder skal motta skjema for angrerett ved bestilling på internett og telefon. Ved korrekt utfylt angrerettskjema anses opplysningene i angrerettloven §8 første ledd, bokstav h, i, j, jf. annet ledd gitt.
Forbrukere har rett til å gå fra en inngått avtale innen 14 dager etter bestilt tjeneste uten å oppgi noen grunn for dette. Angrefristen utløper 14 dager etter inngåelsen av avtalen. For å benytte angrerett må forbruker underrette selger på en utvetydig måte om beslutning om å gå fra avtalen, for eksempel pr. e-post, eller sms. Forbrukere kan benytte angreskjema, men dette er ikke obligatorisk. For å overholde fristen er det tilstrekkelig at du sender meldingen om at du vil bruke angreretten før fristen utløper.
Virkning av at angreretten benyttes er at dersom kjøper går fra avtalen skal tilbakebetaling av de betalinger som er mottatt fra forbruker skje, uten unødig opphold og senest 14 dager etter den dag selger mottar melding om forbrukers beslutning om å gå fra avtalen i henhold til angrefrist. Dersom forbruker anmoder om utførelse av tjeneste skal starte før angrefristen utløper, skal forbruker betale selger et beløp som står i forhold til det som er utført eller levert frem til forbruker underrettet selger om avbrudd, sammenlignet med full oppfyllelse av avtalen.
Dersom tjenesten er anmodet utført før angrefristens utløp, og hele tjenesten er levert innen denne tid, tilfaller hele beløpet til forfall.
Taushetsplikt og fullmakt
I situasjoner som krever fullmakt fra kjøper vil dette bli opplyst. Fullmaktskjema med spesifikasjon av nødvendig informasjon vil oversendes kjøper når dette er nødvendig. Signert fullmakt og etterspurt informasjon skal returneres til selger innen 2 uker etter mottatt hos kjøper. Taushetserklæring kan i samband med enkelte spesielle omstendigheter kreves fra både kjøper og selger, etter norsk lovgivning. Selger har taushetsplikt om personlige forhold, og de forhold som er gitt av norsk lov, ut over den vanlige konfidensialitet som gjelder i forretningsforhold, lov om personopplysninger og annet.